Saturday, October 27, 2012

Random

 
Hi! I'm backkk! Rindu tak? *muka eksaited. Aku tahu tak. HAHA. Okay, harini nak cerita  pasal TAKDIR. Ehem! Kita hidup ni semua atas aturan Allah kan? Jadi, setiap orang ada takdir masing-masing. Pernah tak kecewa dengan takdir sendiri? Pernah? Aku pernah. Tapi bila fikir balik. Takdir tulah yang terbaik. See, Allah tak akan bebankan kita melebihi kemampuan kita. 

Misalnya, kamu ni jenis peramah. Jenis berkawan. Tapi, dalam Islam, pergaulan tu ada batasnya kan? Kamu perempuan, kamu boleh berurusan dengan lelaki HANYA bila ada urusan penting. 

Act, aku kata dekat diri sendiri. Sebelum ni, ada je text or chatting dengan lelaki. Masa tu sangatlah tak fikir pasal batas ke apa. Yelah, kita cakap dalam diri "ala, mesej je. bukan buat apa pun". Lupa eh Allah tengok apa yang kita buat? 

Khilaf. Ya. Benda yang kita khilaf ni, benda ni yang banyak ajar kita sebenarnya. Antara sedar tak sedar je sebenarnya. 

Takdir Allah dah tentukan. Jangan sesekali salahkan takdir. Tak baik.

Normal lah manusia buat silap. Tapi jangan jadikan semua tu darah daging kita. Nanti susah nak tinggalkan.

Hurm, next. Nak cakap pasal couple. Yang tersangatlah sinonim dalam hidup remaja Islam kini. Okay, kenapa mesti couple ey? Ada nampak apa apa yang 'best'? 

Aku pernah ada dalam situation tu. Aku sendiri tak pasti apa yang aku nak dalam relationship tu. Dah tu bila clash, mula lah frust. Errrrr? Tak terasa macam buang masa? 

Aku rasa sangatlah buang masa. Mungkin dulu aku terlampau ikut kata hati. Last-last, aku yang 'mati'. Mujur, Allah masih bagi peluang aku baiki. Even, ada yang masih tak faham. 

Aku kecewa. Bukan kecewa dengan mereka. Tapi kecewa dengan diri sendiri. Allah dah kata jangan menghampiri zina. Tapi, couple tu salah satu jalan kearah zina. Astagfirullah. Aku bagaikan terpukul dan tersedar. Lekanya aku dalam alam remaja. Remaja masa untuk dekati Allah. Tapi aku seolah menjauhi Allah. Hinanya aku!

Tahun ni merupakan tahun hijrah buat aku. Bagi aku, selagi Allah redha, aku akan teruskan apa yang aku buat. Najis couple sudah ku buang dari diri. Alhamdulillah. Cuma, godaan tu sering datang. Aku berusaha untuk tepis segala. 

Orang yang kenal aku mungkin akan kurang percaya dengan aku. Tapi , semua orang ada hak untuk berubahkan? So, just shut up!

Aku berubah untuk kebaikan. Bukan keburukan. Penat rasanya nak lari dari mereka yang mencari. Jenuh. Sampai satu saat rasa nak halau mereka dari hidup. Aku tak nak putuskan silaturahim. Itu tak baik. 

Sekarang, harapan aku. Mari kita berubah sama-sama.Untuk gapai redha Allah. Inshaallah :)

No comments:

Post a Comment